seizoen 2015 - Reisverslag uit Île d'Oléron, Frankrijk van Ivo & Ria Thillart - WaarBenJij.nu seizoen 2015 - Reisverslag uit Île d'Oléron, Frankrijk van Ivo & Ria Thillart - WaarBenJij.nu

seizoen 2015

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo & Ria

30 Mei 2015 | Frankrijk, Île d'Oléron

Zaterdag 2 mei vertrokken naar Frankrijk. Een keer overnacht langs de snelweg voorbij Rouen.
Daarna naar ons huisje bij Armanda & Edwin in Villiane. Het weer was niet al te best de eerste dagen. Dag een was helemaal verregend maar dat was bij het schoonspuiten van de boot minder erg.
We hebben tijdens het werk maar een dag zoveel zon gehad dat we het zonnescherm hebben uitgezet.
Na 1 ½ week werken aan de boot zijn we woensdagmiddag om 3 uur te water gegaan. De volgende dag de dieselfilters verwisseld. En de dagen daarna de zeilen er weer op gezet.
Voor het roer zijn we een keer extra gelicht en was het nog even spannend of alles weer zou passen maar het ging allemaal prima.
Zaterdag zijn we uit ons Gite huisje verhuisd naar de boot. Met alle tassen en de overige levensmiddelen was het nog een hele auto vol.
Zondag hebben we een uitstapje gemaakt naar “Larmor- Baden” aan de golf van Morbihan. We hadden gelukkig mooi weer en hebben genoten van het mooie uitzicht op de Golf en een lekkere lunch.
Maandag hebben we om de motor even te testen een kort vaartochtje gemaakt naar Beganne. Daar even brood gehaald en koffie gedronken. De kruidenier was dicht dus moesten we s-middags toch nog even naar de super in Roche Benard. Het regent en morgen voorspellen ze nog harde wind. Dus nog even wachten voordat we on-route gaan.
DINSDAG de voorspelling komt uit en het waait stevig uit de broek. Lekker wezen lunchen bij de pizzeria in Nivillac kip met levertjes, aardappelschijfjes en sla heel lekker weer eens wat anders als een pizza. Woensdag voor het laatst fourageren. Diesel; gas; water; brood en dan de auto parkeren op het stallingterrein en de sleutels inleveren.
Om kwart voor twee varen we uit en begint het meteen hard te regenen. Vlug jassen en regenbroeken aan anders zijn we meteen al nat. Om half vier meren we af in Arzal in afwachting van de sluis. Met twee fransen en een Engels schip worden we snel geschut en zijn we om ½ vijf buiten. Het weer ziet er niet fraai uit. Aan het einde van de delta dreigt een serieuze donkere lucht. Als we over de bank heen zijn kunnen we een fok bijzetten en ontsnappen we net aan een tweede bui. Na verder een voorspoedige tocht meren we om zeven uur af in Piriac. Er zijn maar weinig gasten. Snel bereiden we een maaltje en spoelen we alles af. Het is mooi geweest zo. Morgen zien we wel verder. En het is nog steeds behoorlijk fris buiten.
Vandaag blijven we hier liggen. Lekker ontbijten met vers brood en daarna aan de koffie. We maken later nog een wandeling door het dorp en proberen een ceriale broodje te kopen maar ze hebben alleen maal een boul. Jammer ‘s-middags even langs de capitainerie om te betalen en wifi code ophalen. De zon laat zich maar matig zien en het blijft flink doorwaaien. De volgende dag ziet het er beter uit de zon is er al vroeg met een beetje wind. Ria haalt nog snel wat vers brood want oud Frans brood is niet weg te krijgen. Na het ontbijt gooien we los en gaan op weg richting Poliguen. Het wordt een rustig zeiltochtje en met een vaartje van ca 4 mijl en ruime wind gaat het lekker. Onderweg lunchen we nog relaxed met het nog verse brood. Voor la Baule neemt de wind wat toe waardoor we voor 3 uur al de haven aanlopen. We roepen de capitainerie aan op de marifoon voor een plaatsje. En zowaar krijgen we antwoord en een mooi plekje net achter een hammerhead.
De steigers zijn nu voorzien van een afsluitbare poort dus we moeten eerst even naar de capitainerie voor de codes voor de poort, de wifi en natuurlijk betalen. Daarna lekker even op een terras. gezeten. Ondertussen is het weer stevig door gaan waaien en meten we aan boord regelmatig 25 knopen. S-avonds vertoont Ria weer eens haar culinaire kunsten. Zaterdagochtend is het helemaal grijs en rustig geworden. We gaan on route richting Yeu. Helemaal geen wind en een kaarsrechte koers. Ook met de scheepvaart voor de Loire is weinig te doen. Tijdens de oversteek een klein containerschip en er ligt maar een schip voor anker. Verder cirkelen de SNS schepen overal rond waarschijnlijk voor een oefening. Ook krioelt het van de vissertjes die een wedstrijd hebben zo we gisteren gelezen op de boorden in de haven.
Voorbij Ile de Noirmoutier blijft het grijs en geen wind. Een mijltje of 8 voor Yeu proberen we nog te zeilen maar alles klappert door de lange deining heen en weer. Het laatste stukje doen we nog op de fok om niet voor laag water aan te komen. We kunnen afmeren in de laatste overgebleven vrije box. Waar we lekker genieten op ons privé terras in de stralende zon. He he dat is nu eens vakantie.
Later op de avond wat gedronken in cafe de Coudriele met een Spaanse live band. En daarna afgesloten met een etentje in een pizzeria.
24 mei 1 e pinksterdag Op ons eigen terras moet het zonnescherm uit zo warm is het uit de wind en in de zon. De haven ligt goed vol met een vloot Fransen uit Sable die een wedstijdweekend hebben georganiseerd. Vandaag varen ze blijkbaar rond Ile de Yeu want we zien de eerste finishen als we onderweg gaan voor een wandeltochtje naar Port de la Meule. Het eerste deel van de tocht gaat over een mooi zandpad maar dan gaat het verder over de weg. Achteraf hebben we toch een afslag gemist. Maar het is mooi stralend weer en een stukje om kan er ook wel bij. We nemen dan een mooie rustige weg Les Sapins richting St Sauveur een dorpje met een grote lompe kerk in het midden. Daar aangekomen blijkt deze geheel wit te zijn gestuukt. Daarna nog een paar km naar de haven. We vinden het eigenlijk zat en overwegen om met de bus weer terug te gaan. Goed idee. Volgens de bus bordjes gat die pas om 6 uur! Maar verrassing wanneer we bij de haven zijn komt daar ook de bus. Goede raad is duur dus dan maar direct terug met de bus en morgen kijken we wel wat langer als we er met de fiets zijn. Om 3 uur staan we dan weer in Port Joinville en pakken daar een gezellig terrasje. De dag besluiten we met een heerlijk zelf gemaakte spaghetti en tomatensaus.
25mei
Vandaag is het voor de afwisseling bewolkt en er valt wat miezer. We overwegen nog even om pas s-middags te gaan fietsen maar het zou open trekken dus we zetten door. We rijden eerst naar het noorden en zijn blij dat we onze fleese vesten hebben aangetrokken. Na pionte du But hebben we de wind mee en gaat het wel. Het noordelijke deel van het eiland is erg ruig en vlak en het zuiden rotsachtig. Verder naar het zuiden is er veel meer begroeiing en is het beschut fietsen. In port La meule drinken we koffie en eten we mosselen met frietjes. Daarna rijden we door naar La Groix waarna we via binnendoor paadjes terug rijden via Ker Pissot naar Port Joinville. De lucht trekt weer helemaal open en we besluiten de middag op het strand waarna we de fietsen weer terug brengen.
26 mei 2015
Vandaag varen weer verder naar Sable tegen 9 uur varen we uit. Het eerste deel lopen we lekker met halve wind uit het noorden. Daarna valt de wind weg en motoren we ca 1 ½ uur waarna de wind terugkomt uit het noord westen. Voor de wind lopen we nu vlot naar Sable. Het laatste stukje aan de wind tot voor de haveningang. We krijgen een niet zo’n mooi plekje aan de grote evenementen steiger. Erg ver van alles weg. Maar verder oke. De volgende dag vroeg vertrokken naar Ile st Martin de Re. Het wordt een motortocht onder een stralende zon. Door de koude zee blijft het fris maar achter de buiskap is het goed vol te houden. Exact met hoog water lopen we de haven binnen. De havenmeester staat bij de ingang maar ziet ons niet en loopt naar binnen. We moeten nog oproepen om een plaatsje te vragen. Maar er is genoeg plek en we meren af naast een zenuwachtige Engelse boot bezitter die het maar niets vindt dat we naast hem moeten liggen. Want ze gaan morgen weg. Geen probleem voor ons maar ze blijven moeilijk doen met steeklijnen e.d.. Het is wel goed. We lunchen eerst aan boord en gaan dan gauw het stadje in. Eerst de toren beklimmen dat hebben we de vorige keer met Jetske en Ronnie niet gedaan terwijl het uitzicht erg mooi moet zijn. Nou inderdaad geweldig. Je kijkt over het gehele eiland en we hebben de nodige foto’s gemaakt. Dan lekker gewandeld en genoten van de zon op een fijn terrasje. De volgende dag al verkast om 10 uur want de buurman klopte al hij moest er om kwart over twaalf uit! Nou er was plek zat dus een stukje naar achteren aan een lege steiger. Het gevolg was wel dat we na zijn vertrek weer moesten verplaatsen van de havenmeester naar de plek van de Engelsman. Maar ja tijd zat he en altijd leuk om te kijken hoe de nieuwe binnenkomers weer aanleggen. Hoe meer boegschroeven e.d. hoe langer het duurt. Ook de nieuwe Franse buur kon er niets van. Het vrouwtje op de boeg kon alleen een lijn vasthouden en niet beleggen. En ik mocht zelf de achterlijn van de boot pakken. Zodra het lag gauw vertrokken voor een wandeling over het mooie fort.
Vrijdag de 29e kunnen we zeilen volgens de berichten. Zodra we buiten zijn gaan de zeilen omhoog en lopen we met ruime wind naar de brug. We hebben max 4 uur om tijdig de volgende haven op Oleron in te varen. Een 100 tal meter voor de brug is de wind bijna op en gaat de motor aan. Meteen begint het hard te waaien. Dus motor uit alles aanhalen en we stuiven met een rot gang onder de brug door. Het lijkt wel een windtunnel. Nou dat was ook zo want voorbij het eiland neemt de wind flink af. Nu is het weer aan de wind en we kunnen de haven net niet aanlopen. Het blijft wisselen met de wind tussen 3 en 4. In de buurt van de haven begint het weer flink te deinen door de sterke stroom. We maken nog een kleine slag en steken dan richting haveningang. Mooi op tijd. Na het aftuigen in de deining vlug naar rustig water bij de haveningang. We krijgen meteen een plekje aan onze favoriete stek.

• 30 Mei 2015 - 19:44

Anaconda:

Jullie zitten dus weer lekker in Frankrijk? Wij zijn eerst met de Engelandtocht meegegaan en hebben nog een weekje in Zeeland gevaren, met ons jonge katje aan boord. Heel gezellig. Het bevalt hem prima, wel de hele tijd in de gaten houden! Deze week gaan we echt vertrekken, hopen op goeie wind en mooi weer. Jullie ook nog lekkere vaarrichting gewenst.
    Lex en Maria

• 30 Mei 2015 - 19:45

Anaconda:

Ik bedoel dus lekkere vaartochtjes!

• 01 Juni 2015 - 11:49

Jet:

Hoi Ivo en Ria,

Ja; heel erg lekker zo te horen. Die vaart op dat schip; Wel-varend zou je denken...(...)! Jazeker.

Voordat wij er het wisten waren jullie weer naar de boot en in La France.
    Zo houden jullie een felicitatie tegoed (Klaas)....

wij hebben hier gisteren volop mogen genieten van jullie Ron (schipper ten volle uit, en in het bezit van een prachtige en snelle boot). Bart had de eer om mee te mogen varen, en die heeft er volop van genoten. Maes was hier gisteren en superlief; hij leert zijn (snelle) zusje Mila van alles en nog wat.
    Geniet er van; een goeder vaart!!
    groetjes Bart en Jet

Ivo & Ria

Vakantie 2015 Dit jaar terug naar Nederland Wij varen al vanaf 1975 met zijn tweeën en ons gezin. Eerst met een Duitse Renjol en daarna met Kievit 680 over de Nederlandse wateren en de Oostzee. DE volgende boot was een Dufour Arpege opgevolgd door een Sigma 33 OOD gekocht in Engeland waarmee we zeilwedstrijden hebben gevaren en jaarlijkse tochten met de kinderen naar de Engelse en Franse kusten. Nu hebben we een Dehler 36 CWS “Desafinado” De naam van onze boot “Desafinado” komt van het gelijknamige lied waarvan de muziek geschreven is door Antonio Carlos Jobim. Desafinado, ook wel "Slightly Out of Tune" genoemd, is bekend geworden door tenorsaxofonist Stan Getz. Met deze boot hebben we de laatste jaren met zijn tweeën al vele mooie tochten gemaakt. Een tocht van 4 maanden eerst van Nederland naar Zuid Engeland Falmouth en van daar via de Kanaaleilanden en de Franse kust afgezakt naar Zuid Bretagne en de Vendéé met als verste punt La Rochelle en weer terug. Tocht van 3 maanden ook naar Zuid Bretagne met als verste punt Pornichet en weer terug. In 2011 hebben we de boot definitief naar Zuid Bretagne gevaren. En 2012 zijn we heen en weer gevaren tussen Royan aan de Gironde en Loctudy. ’s Winters liggen we op de rivier La Vilaine of staan we zoals nu daar op de kant. Het bevalt ons zo prima. Tel 0652583805

Actief sinds 30 Juni 2006